loader image

RABLA 2023. Detalii si aplicabilitate.

Rabla 2023, autoturism vechi, mediu, amprenta de carbon, dosar Rabla

Tot ce trebuie sa stii despre programul RABLA 2023

Acest articol este destinat cititorilor care doresc sa beneficieze de programul RABLA 2023 si au nevoie de informatii clare dar si de pasi care trebuie parcursi pentru a beneficia de avantajele programului RABLA 2023 si consultanta privind depunerea dosarului.

Ce este programul RABLA?

Este o initiativa de suport si incurajare a inoirii parcului national auto sustinuta de Guvernul Romaniei.  Este derulata de Administratia Fondului pentru Mediu, in limitele fondurilor disponibile. Prin intermediul acestui program se incearca reducerea poluarii in mediul urban cat si diminuarea numarului de masini vechi abandonate in spatiul public. Enumeram beneficii directe pentru: mediul inconjurator,  cetateni , cat si pentru operatorii economici parteneri ai programului RABLA 2023 include consultanta privind depunerea dosarului.

Guvernul Romaniei sustine innoirea parcului auto national prin acordarea de prime de casare prin Programul Rabla Clasic 2023 si Rabla Plus 2023.

Ce cuprinde Programul Rabla Clasic 2023

Programul Rabla Clasic, implica acordarea primei de casare in valoare de 7.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul predării a 2 autovehicule uzate, la care se pot adăuga următoarele bonusuri eco, astfel:

  • un bonus eco in valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptand motocicletele, al carui sistem de propulsie genereaza maximum 120 g CO2/km in sistem WLTP;
  • un bonus eco in valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptand motocicletele, echipat cu motorizare GPL/GNC;
  • un bonus eco in valoare de 3.000 lei la achizitionarea unui autovehicul nou, exceptand motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid;
  • un bonus eco in valoare de 1.500 lei, pentru casarea fiecarui autovehicul uzat cu o vechime mai mare de 15 ani de la data fabricatiei și care are norma de poluare Euro 3 sau o norma inferioara.

Vechimea autovehiculului uzat care poate fi eligibil in cadrul programului trebuie sa fie de minim 6 ani de la data primei inmatriculari in Romania.

Ce cuprinde Programul Rabla Plus 2023?

Programului Rabla Plus  cuprinde obligativitatea casarii unui autovehicul uzat pentru achizitionarea unui autovehicul nou. Pentru fiecare autovehicul nou, exista posibilitatea casarii a cel mult doua autovehicule vechi care indeplinesc conditiile de uzura cerute de lege.

Finanțarea acordata este in cuantum de:

  • 51.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 26.000 de lei pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in, exceptand motocicleta, care genereaza maximum 80 g CO2/km in sistem WLTP, in schimbul casarii unui autovehicul uzat;
  • 54.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pila de combustie cu hidrogen și 29.000 de lei pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care genereaza maximum 80 g CO2/km in sistem WLTP, pentru achizitionarea unui autovehicul nou, in schimbul casarii a două autovehicule uzate;
  • pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani si care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3, se adauga un ecobonus de 1.500 lei/autovehicul.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca o Masina care urmeaza sa fie casata

 

Autoturismul pe care doriti sa il casati trebuie sa aiba o vechime de cel putin 6 ani. In conformitate cu RABLA 2023, autoturismele cu o vechime mai mare de 15 ani si EURO 3 beneficiaza de un bonus eco suplimentar la casare. Casarea se poate face in perioada desfasurarii programului Rabla 2023, doar in centrele specializate autorizate in scopul casarii.

 

Care sunt pasii de urmat pentru a beneficia de programul Rabla 2023?

  • Pasul 1.

Consulta un inginer din echipa BVA Proiect Consulting care te va ghida pe parcursul intregului process . Contacteaza-ne aici

  • Pasul 2.

Selectarea dealerului auto partener in program

Consultantii BVA Proiect Consulting sunt pregatiti sa va ofere consultanta si suport pentru intregul proces aferent programului Rabla 2023. Ne puteti contacta accesand www.bvaproiectconsulting.ro si consultant din echipa noastra va fi alaturi cu sfaturi utile si oferte personalizate.

  • Pasul 3.

Inscrierea beneficiarului in Programul Rabla 2023

Inscrierea beneficiarului se face in aplicatia online PSIPAN gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) de catre consultantii BVA Proiect Consulting. Inscrierea se poate face doar in limita fondurilor disponibile. Sunt necesare toate informatiile beneficiarului, datele referitoare la vehiculul care va fi casat si datele proprietarului vehiculului ce va fi casat (care uneori este o persoana diferita de beneficiar).

Necesarul documentelor sunt:

  • actul de identitate al beneficiarului in format original si copie
  • actul de identitate al proprietarului masinii care va fi casata (daca proprietarul este diferit de beneficiarul primei de casare)
  • copia legalizata a cartii de identitate a autoturismului care urmeaza sa fie casat
  • copia legalizata dupa certificatul de inmatriculare al autovehiculului uzat
  • certificat de atestare fiscala pentru cumparator, dar si pentru proprietarul rablei daca sunt persoane diferite. Acest certificat reprezinta actul doveditor ca aceste persoane au platile la zi catre bugetul de stat. Pe certificatul de atestare fiscala al proprietarului rablei trebuie mentionata proprietatea rablei ce urmeaza sa fie casata.

 

  • PASUL 3.

Confirmarea si casarea efectiva a autoturismului uzat.

Inginerul consultant BVA Proiect Consulting care a efectuat inscrierea in aplicatia PSIPAN va confirma validarea in cadrul programului. Valabilitatea notei de înscriere în cadrul Programului Rabla Clasic a fost extinsă pana la 300 de zile de la data emiterii, timp în care beneficiarii pot derula toate procedurile specifice achiziției noului autoturism. Ulterior, proprietarul autoturismului supus casarii se va prezenta la unul dintre centrele autorizate agreate de program pentru casarea masinii. Dupa predarea masinii, proprietarul va primi un certificat de distrugere a vechiului autoturism.

  • PASUL 4.

Radierea autoturismului supus casarii

Imediat dupa casare, proprietarul masinii vechi urmeaza sa se prezinte la DRPCIV pentru radierea din circulatie a masinii vechi.

  • PASUL 5.

Eliberarea dovezii radierii masinii vechi

termenul de 60 zile de casare/radiere a autovehiculului uzat utilizat anterior ca reper a fost eliminat, solicitanții având in prezent posibilitatea de face casarea/radierea până la termenul la care se emite factura pentru noul autovehicul. Proprietarul masinii casate va prezenta consultantului BVA Proiect Consulting care s-a ocupat de caz certificatul de distrugere si dovada radierii masinii vechi.

  • PASUL 6.

Procesul de achizitie a noii masinii

In aceasta faza dosarul este complet si se poate efectua achizitia noii masinii, beneficiind de toate tichetele bonus prezentate mai sus incluse in program.

Toate conditiile mai sus mentionate sunt valide de la momentul startu lui programului Rabla 2023 derulat de Administratia Fondului pentru Mediu, in limitele fondurilor disponibile prin acest program.

Pentru RABLA 2023 startul a fost dat pe 24 martie, au fost lansate programele Rabla Clasic şi Rabla Plus. Pentru aceste programe s-a alocat un buget majorat in acest an respective in total cca 1,5 miliarde de lei. O alta initiativa care a fost propusa se numeste RABLA local finantata din fondurile pentru gazele cu efect de sera.

Acest program este derulat in colaborare cu primăriile.

Bugetul pentru acest program este de 240 de milioane de lei și va fi completat cu 20% din totalul de 100% din partea autoritatilor locale. Prin urmare, beneficiarii vor primi un total de 3.000 lei pentru fiecare mașina mai veche de 15 ani, care va fi casata si predata pentru reciclare. Ministrul mediului a explicat detaliile programului și a subliniat importanța reciclarii si protejarii mediului inconjurator ca fiind o prioritate care a stat la baza configurarii programului in forma actuala

Dosarul de acceptare trebuie sa cuprinda următoarele documente:
  1. a) formularul cererii de finantare prevazut in anexa nr. 6 la prezentul ghid, completat integral prin tehnoredactare, semnat de catre reprezentantul legal sau de catre imputernicitul acestuia;- se va completa online in platforma
  2. b) certificatul de cazier fiscal emis pe numele solicitantului persoană juridica de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de acceptare;
  3. c) certificatul de atestare fiscala privind obligaţiile de plata catre bugetul de stat, emis pe numele solicitantului persoana juridica de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de acceptare;
  4. d) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoana juridica de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de acceptare;
  5. e) certificatul de atestare fiscala privind obligatiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului persoana juridica de catre AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de acceptare;
  6. f) declaratia pe propria raspundere privind ajutoarele de minimis obţinute in ultimii 3 ani, respectiv 2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul caruia solicitantul se inscrie in program, completata prin tehnoredactare, semnata de catre reprezentantul legal/imputernicit, conform formularului prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul ghid. In situatia în care solicitantul are calitatea de intreprindere unica, aşa cum este definita la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, valoarea totala a ajutoarelor de minimis se va calcula prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de 3 ani consecutivi întreprinderilor care fac parte din întreprinderea unica respectiva; se va completa online in platforma
  7. g) declaratia pe propria raspundere privind activitatea principala, sectoarele in care solicitantul isi desfasoara efectiv activitatea, precum si activitatea pentru care va fi utilizat autovehiculul nou ce urmeaza a fi achizitionat in Pagina 10 din 38 cadrul programului, completata prin tehnoredactare, semnata de catre reprezentantul legal sau imputernicitul acestuia, conform formularului prevazut în anexa nr. 8  -se va completa online in platforma

Contacteaza-ne astazi sa depunem impreuna dosarul pentru Programul RABLA 2023 Esti doar la un pas de noua ta masina prietenoasa cu mediul inconjurator!